Banner cycler

Hot Puch Maxi tændingsbanker?

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Hot Puch Maxi tændingsbanker?

7. dec 2005, 00:01

I Sommers byggede Tulle og jeg en Puch Maxi til Tulles lillesøster som blev rimelig HOT syntes jeg :twisted:
Motor : En almindelig Puch Maxi K motor med 50ccm cylinder uden plump 15mm insug, 15mm studs, støre udst. kanal hakket stempel ca, 7mm, planet top, standart (rund model) 12mm Bing karburator med 66 dysse og Powerfilter, original gearing 13t for 45t bag, udstødning original model (lovlig)

Maskinen kørte ok og gik mellem 45-50 km/t men begynte at 4-takte ind i mellem når den er godt varm.

Da den originale type udstødning lyder træls og er en stor blokade for power :twisted: har jeg i dag skiftet den ud med en tun-udstødning "Proma model" med 28mm forrør (originale kun 19mm) Med den nye udstødning tager Maxien omdrejninger som en motorsav og lyder også sådan :twisted: der er meget mere træk i dyret og nu 4-takter den heller ikke mere men når den er godt varm og den kører med max gas og det lyder som om den er ved at sprænge i luften pga de mange omdrejninger (en højere gearing vil hjælpe) så lyder det som om den tændingsbanker :?: lidt før ful gas går den bedst og med ful gas går den dårligere (måske for meget lyft og for lidt benzin) og lyder som om den TSB jeg skal nok have en størrere dysse eller hæve nålen en hak. Jeg havde ellers justeret meget og prøvet en del dysser før den kørte ok men efter den har fået anden udstødning skal jeg nok justere karburator og tænding igen. Men kan det passe at det er tændingsbanken jeg kan hører på Maxien?
Jeg har lavet mange Knallerter og tunet meget på dem men har prøvet en gange før at den vissel lyd kommer og har tit tænkt på om det kan være tændingsbanken?

Hot Maxi
Billede
Billede
Billede
:twisted:

Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

7. dec 2005, 07:42

Man bliver helt nostaldisk igen :D

Hvis det var mig, så ville jeg kontrollere tændingen igen, i med en skruetrækker på stemplet, drej svinghjulet lige før top, og skru platin'et helt ind! Evt skift kondensatoren! Hvordan ser tændrør'et + hætten ud?
Så vil jeg prøve at flytte nålen op med 2 hakker!
Den visle lyd, kan det være fra en pakning?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

7. dec 2005, 10:16

Hej solgaard

Det den siger med fuld gas erdetman kalder at den fire-takter og det er fordi den skal justeres i karb'en så den får mere saft. jeg ville også give den et større tandhjul i for den går jo med altfor omdr.
My Turbo Turns Faster Than Yours
Gæst

7. dec 2005, 21:16

Jakob-Jensen: 4-takten er en for fed blanding, som afhjælpes med mindre dyse (eller i bittebittesmå tilfælde med at nålen ryger et hak ned og så blandingsskruen kommer lidt ind/luftskruen kommer lidt ud). Derfor den også kører godt sålænge den er kold, der har den brug for en federe blanding.
Desuden tror jeg at den der tændingsbanke-lyd du hører er en stempelring, det plejer "std" 50kubiks maxi-cylindere og sige når de er helt ude og ringe i omdrejningerne.

Runesm
rene
SAAB-PSYCHO

7. dec 2005, 21:28

Det er nemlig rigtigt...jo mere mager blanding, jo flere omdrejninger tager motoren på toppen...en 2-takter SKAL pendle mellem 2 og 4-takt når den kører fulde omdrejninger ud af lige vej, og ned af bakke skal den gøre det hele tiden...ellers får den for lidt benzin...

Det eneste rigtige er en for lille dyse som man kradter op til den perfekte størrelse med en dyserival...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Solgaard
Kontakt:

7. dec 2005, 22:15

Det er lige præcis som du skriver Rene at den opføre sig. En højere gearing vil nok være en god ide men det var nu ikke mening at den skulle kunne kørre alt for stærkt for det er jo ikke min kværn men Christines (Tulles lillesøster) men hun kan nu godt lide at den kan give de skide scotere haghjul.

Når man roder med sådan en lille kværn med 2-taktsmotor kan man rigtig se hvor lidt alt ting betyder når en motor skal gå 100% ok. Det er sjovt at se hvor stor forskel der er på hvilken udstødning der er på ikke bare fra lovlig udst. til tun udst. men også på 2 forskellige tunudstødninger kan jeg huske fra da jeg var en lille knallertbølle :twisted:

Det er sjovt at rode med sådan noget men den næste 2-takter jeg skal have håber jeg bliver med 4 hjul :twisted:
Billede
Billede

rene
SAAB-PSYCHO

8. dec 2005, 17:12

Solgaard skrev:Når man roder med sådan en lille kværn med 2-taktsmotor kan man rigtig se hvor lidt alt ting betyder når en motor skal gå 100% ok. Det er sjovt at se hvor stor forskel der er på hvilken udstødning der er på ikke bare fra lovlig udst. til tun udst. men også på 2 forskellige tunudstødninger kan jeg huske fra da jeg var en lille knallertbølle :twisted:
Ja der er kæmpe forskel...udstødningen på en 2-takter skal man faktisk betragte som en udstødningsventil, og spillerummet vil så være længden på udstødningen...så løst forrør og endepotte er et must når man tuner...og hvis det skal være rigtig sjovt skal du ha fat i en membrankarburator fra en motorsav.. :twisted:

Jeg kan ikke rigtigt blive en enig med mig selv om du vil kunne opleve tændingsbanken..i teorien vil du vel nok kunne, men i praksis tror jeg ikke du vil kunne opnå så høj kompression på en maxi...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
RuneSM

8. dec 2005, 17:30

Så firkantet kan det altså ikke siges rene, med udstødningen er som en ventil. Hvis det skal være, så er det nærmere, at den faktisk fungerer som en turbo.

Der er sket meget fra i var unge og så til idag, der findes scootere med en 15-17 hestekræfter der er luftkølede, og når det bliver vildt er vi imellem 18 og en små 28 stykker på vandkølede maskiner, og til de ekstreme har man også lattergas, hvilket kan gøre at de topper ved en 32 heste, og kun på 70cc! Det er MEGET til 150-160 kg totalvægt.

Det der sker i en totaktsudstødning er at den går i resonans ved forudbestemte omdrejninger, som bestemmes af længden på de forskellige konusser. Der er også fyldning af cylinderen, som udstødningen også står for, og de gode udstødninger der passer til de helt rigtige cylindre, kan levere en fyldning på op til 180 procent!

Det der sker er, at når stemplet åbner for udstødningsventilen, så fiser hele molevitten ud i udstødningen, som "hiver" resterne med ud, men det stopper ikke der. Den fortsætter med at hive, indtil der er en frisk blanding af benzin og luft ude i udstødningen, og så kommer bølgen igen fordi udstødningen er gået i resonans. Cylinderen har her lukket for sine skyllekanaler, og derfor kan den ekstra blanding tvinges op i cylinderen af trykbølgen, lige før stemplet lukker for udstødningskanalen.

rene: Om der skal motorsavskarburator på eller ej, er en smagssag. Personligt ville jeg nok hellere gå efter en tillotson gokart karburator hvis jeg endelig skulle have sådan en, selvom jeg hellere vil have en 25 eller 28mm Dell'Orto fladspjældskarburator.

Henrik: Du kan tage og måle squishen, den må gerne ligge omkring 0,6-0,9mm. Derunder begynder det at blive risikabelt med hensyn til kompressionstryk og selvantændelse. Squish er afstand fra stempeltop til topstykke når stemplet er i top, du tar fx et stykke 2mm loddetin, og bukker, så det når helt ud i kanten på cylindervæggen, og så drejer du motoren to omgange. Nu har stemplet banket lidt på tinnet, og så måler du simpelthen bare tykkelsen der. Det justeres med forskellig tykkelse bundpakninger :)
Har du stadig den T8'er stående? Jeg venter kun på svar fra told og skat nemlig! :D
Brugeravatar
Solgaard
Kontakt:

8. dec 2005, 20:45

Siden den fik powerfilter har jeg bøvlet med at ramme den rigtige luft/benzinblanding og prøvet forskellige størelser dysser, bare en størelse op eller ned gør stor forskel, den gik fra dysse størelse 56 til 66 (på bing springer størelserne med lige nr.) jeg har overvejet at montere en Bing karburator med stilbar strålespids (den type fra Puch MS/VZ 50 og 2g Maxi)

rene og RuneSM mht. membraninsugning
Jeg har aldrig prøvet at kører med membraninsugning på Puch men har tænkt på det og hvis det skal prøves findes der jo tun løsninger til Maxi fra 50ccm til 70ccm med membraninsugning
Billede

Der er også et stort udvalg på market af flotte tunudstødninger
Billede
Billede
Billede
Billede

Min favorit på min maxi var den med guld dæmper som heder Biturbo den har en dejlig fiskekutterlyd i tomgang og så har den også god efekt, da min Maxi gik bedst gik den 85-90km/t :twisted:

Til RuneSM
Jeg har stadig t8 H motor til din 90er :twisted:
Billede

rene
SAAB-PSYCHO

8. dec 2005, 22:06

RuneSM..

Det er muligt at der er sket en masse med 2-taktere, men princippet er stadig det samme...og jeg har da heldigvis arbejdet proffesionelt med 2-takts motorer end til for ca 4 år siden, så jeg har fulgt udviklingen... :wink:
Udstødningsgassen skal slå tilbage til cylinderen og hindre den nye uforbrændte blanding i at fise ud i udstødningen..og noge der lukker er vel at betragte som en ventil?..

Er en Tillotson ikke en membrankarburator??... :lol:
Jeg har en Nat. A gokart (med justerbar udstødning) med Tillotsonkarb, og lige nøjagtigt samme model karb forefindes på nogle motorsave, men en mindre vil nu sagtens kunne gøre det...fladspjældskarburatorer er oldnordisk...en membrankarburator har en blandingsskrue for høje omdr, og en for lave omdr..det giver en meget præcis justering, som du ikke opnår med en gammeldags type...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Gæst

11. dec 2005, 21:04

Jeg mente nu bare, at dem fra motorsave er for små, men åbenbart ikke hvis du siger du også har den på en gokart :D
Den jo ikke bare stopper den uforbrændte blanding i at gå ud i udstødningen, den trækker den først derud, og så når skyllekanalerne lukker, skal den, hvis udstødningen passer til cylinderen, slå den uforbrændte blanding tilbage, sådan at det bliver trykket ind. Som jeg siger, idag er vi oppe på en fyldning på op imod 180%, det er helt vildt synes jeg.
Selvfølgelig er grundprincipperne de samme, men kunne du dengang du var ung få en digital tænding med justerbar forstillingskurve alt efter omdrejninger? :D

Personligt synes jeg det er nemmere at ramme indstillingen på fast-strålespids-karburatorer.

Henrik: Alletiders, jeg glæder mig ubeskriveligt meget! Jeg venter kun på svar fra told og skat nu, har fået powerflex bagi, og 4 stk. gasdæmpere - det er skægt! Ringer og rykker dem imorgen (mandag), så får vi at se hvad der sker.

Runesm
rene
SAAB-PSYCHO

12. dec 2005, 01:08

RuneSM..

Det er nu ikke udstødningen der trækker den nye blanding ind i cylinderen..det klares via det tryk der opstår i krumtaphuset når stemplet kører i bund..den uforbrændte blanding er ikke så heldig at få helt ud i et temmeligt varmt forrør... :wink: ...undertrykket der kommer når stemplet kører op igen hiver en ny omgang benzin/luft ind fra karburatoren... :)

Hvis det er en motor med studs fra karburator til cylinder hiver den så bare blandingen direkte fra karburatoren via undertryk på oversiden af stemplet, og presser den forbrændte blandning ud...

Elektronisk tænding da jeg var ung?...jeg er jo stadig ung så det kunne man nemt... :lol:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
RuneSM

12. dec 2005, 18:38

Jaja okay. Men altså - på membran-totaktere idag med indsugning i krumtapshuset får du altså lidt uforbrændt med ud i udstødningen, som bliver skubbet tilbage.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
rene
SAAB-PSYCHO

12. dec 2005, 23:12

Kun hvis udstødningen er for lang..skub potten længere op ad forrøret, så vil der blive lukket tidligere for udstødningsporten og benzinen vil blive inde i cylinderen...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Gustav
SAAB NET NYBEGYNDER

13. dec 2005, 17:15

Den er god nok, der suges uforbrændt gas ud i udstødningen på moderne totaktere... hvorefter det mases ind igen lige før udstødningsporten lukker men efter at skyllekanalerne er lukkede. Det gør der faktisk på noget så gammeldags som en mz fra 1965... mz opfandt modtryks udstødningen og drejeventilen, japanerne har bare forbedret ide'en
rene
SAAB-PSYCHO

13. dec 2005, 18:13

Ja hvis tilbageslagstiden i udstødningen er for lang vil der komme en masse uforbrændt benzin med i udstødningen...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Gæst

13. dec 2005, 21:42

... Som bliver skubbet ind i cylinderen af tilbageslaget i udstødningen, lige før den lukker for udstødningsporten, hvilket resulterer i den eminente fyldning, gi' nu op gider du! :D

Runesm
rene
SAAB-PSYCHO

13. dec 2005, 21:51

Kan altså ikke se fidusen i at i vil ha en ren blanding ud i et forrør inden det antændes...men det er så heldigvis heller ikke min motor i skal skrue i så jeg kan jo i teorien være ligeglad...men det er nu sjovest hvis motoren er afstemt så godt at udstødningsgassen stopper den nye blandning før den smutter ud i forrøret... :wink:

Det er den eminente fyldning...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Gæst

13. dec 2005, 22:07

Nej, den eminente fyldning er, når der kommer ren blanding ud (fordi den forbrændte udstødningsgas stadig er varm og pyroklastisk, blander det sig ikke), skyllekanalerne bliver lukket, og så den nye blanding i forrøret bliver most tilbage i cylinderen, og stemplet lukker LIGE før der kommer udstødningsgas med ind. Se DET virker, trykladet to-takter
rene
SAAB-PSYCHO

13. dec 2005, 22:20

Da det jo ikke er min motor du skal skrue i kan du justere den som du vil..og vi må alligevel ikke bruge trykladede 2-taktere i motorsport så det er udelukket med den type justeringer... :)
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede

Tilbage til "Off Topic !!!"