8. dec 2005, 17:30
Så firkantet kan det altså ikke siges rene, med udstødningen er som en ventil. Hvis det skal være, så er det nærmere, at den faktisk fungerer som en turbo.
Der er sket meget fra i var unge og så til idag, der findes scootere med en 15-17 hestekræfter der er luftkølede, og når det bliver vildt er vi imellem 18 og en små 28 stykker på vandkølede maskiner, og til de ekstreme har man også lattergas, hvilket kan gøre at de topper ved en 32 heste, og kun på 70cc! Det er MEGET til 150-160 kg totalvægt.
Det der sker i en totaktsudstødning er at den går i resonans ved forudbestemte omdrejninger, som bestemmes af længden på de forskellige konusser. Der er også fyldning af cylinderen, som udstødningen også står for, og de gode udstødninger der passer til de helt rigtige cylindre, kan levere en fyldning på op til 180 procent!
Det der sker er, at når stemplet åbner for udstødningsventilen, så fiser hele molevitten ud i udstødningen, som "hiver" resterne med ud, men det stopper ikke der. Den fortsætter med at hive, indtil der er en frisk blanding af benzin og luft ude i udstødningen, og så kommer bølgen igen fordi udstødningen er gået i resonans. Cylinderen har her lukket for sine skyllekanaler, og derfor kan den ekstra blanding tvinges op i cylinderen af trykbølgen, lige før stemplet lukker for udstødningskanalen.
rene: Om der skal motorsavskarburator på eller ej, er en smagssag. Personligt ville jeg nok hellere gå efter en tillotson gokart karburator hvis jeg endelig skulle have sådan en, selvom jeg hellere vil have en 25 eller 28mm Dell'Orto fladspjældskarburator.
Henrik: Du kan tage og måle squishen, den må gerne ligge omkring 0,6-0,9mm. Derunder begynder det at blive risikabelt med hensyn til kompressionstryk og selvantændelse. Squish er afstand fra stempeltop til topstykke når stemplet er i top, du tar fx et stykke 2mm loddetin, og bukker, så det når helt ud i kanten på cylindervæggen, og så drejer du motoren to omgange. Nu har stemplet banket lidt på tinnet, og så måler du simpelthen bare tykkelsen der. Det justeres med forskellig tykkelse bundpakninger
Har du stadig den T8'er stående? Jeg venter kun på svar fra told og skat nemlig!