Banner cycler

Dette er ikke en aprilsnar

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

Dette er ikke en aprilsnar

1. apr 2006, 10:31

Sidste år opdagede jeg har der var lidt fugt pletter ved vores skorsten, efter en dag med kraftig slagregn! Da jeg er ved og fuge hele huset om, så gik jeg traks igang med og fuge skorstenen, samt skifte et par tagrygninger. Så troede jeg at den hellig gral var vel forvaret, for der har intet været siden her i vinter med kraftig sne fald osv. Men nej, i de sidste par dage hvor det har regnet sådan, så kunne jeg se igår da jeg kom hjem fra arbejde, at der var kommet flere og større fugt pletter. Så mig op på loftet og se. Ganske rigtig, der havde dryppet vand hele vejen rundt om skorsten, og ned langt tag spærne omkring skorstenen. Så jeg løftede isoleringen op, som var plask våd, og der kunne jeg se mit loft ovenfra, og lige der hvor fugten var, var der ingen brædder, men kun loft, som er gips loft! Så jeg kunne med lethed trykke en hånd igennem loftet, så nu har vi hul i loftet i baggangen :-(
Så jeg ringede til Henrik Solgaard, som er VVS og bliktyd, om spurgte om hvor hurtig han kunne være i Nordjylland for at lave nye skorstens indfatninger, for det kan vel kun være det tilbage, nu hvor skortenen var fugen om! Så hvis alt går vel, så kommer han i næste weekend, så må vi håbe på godt vejr, ellers bliver det træls og sidder der på taget!
Loftet kan jeg vel bare lave et almindelig liste loft, når den våde plet er tør. Så bare lade det gamle loft sidde, da det ikke er tykkere end ca 1 cm!
Men imorges da Laila skulle lave skramblede eggs, så virkede komfuret ikke, der var gået en sikring til kraften. Den skiftede jeg så, men så kunne jeg høre strøm fra et kraft stik, som var på væggen ved skorten. Så af med dækselet til stikket, og uha der var lys show der inde, samt fugt. Så vand må have kravlet fra den ledning som er på én af billederne. Så jeg måtte pille ledningerne ud af stikket, samt plumbe ledningerne af, så jeg atter kunne tænde for strømme. Så når fugten er væk engang, så må stikket samles igen, eller et nyt på!

Billederne er taget med en telefon!

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

1. apr 2006, 12:13

Sur røv lars, sådan noger er altid gemt godt af vejen... :(
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Gæst

1. apr 2006, 12:56

Hej

Gaffatape klare alt.

Bjarne
SAW
EXTREME SAAB FREAK

1. apr 2006, 13:44

Fandme synd Lars.. Håber sgu det holder tørt.. Har I ikke en forsikring der dækker den slags?
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

1. apr 2006, 16:00

Jo, vi har selvfølgelig en råd og svamp forsikring, men så vidt jeg kan se, så er der ikke gået råd eller svamp i noget, så hvis Henrik kan lave det udvendige, så skal det indvendige vel bare luft tørre og males med klar gorie til og dræbe evt råd og svamp. Men jeg vil ringe til Alm. Brand på mandag for at høre hvordan jeg skal forholde mig!
MVH Lars Kristensen
Aresdk
SAAB-MANIAC

1. apr 2006, 16:06

Da jeg havde brug for min råd/svamp forsikring sidste år blev jeg noget overrasket over, at den kun gjaldt for 2 typer svampe i træværk.. så de havde solgt mig en forsikring der reelt var ubrugelig.
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

1. apr 2006, 16:11

Hej Martin. Ja, det anede jeg nemlig godt, de forsikringsselskaber prøver at snige sig uden om alt. Så hvis jeg kan klare det med lidt maling samt hjælp fra Solgaard, så er jeg fri for at slåes med forsikringen.
Loftet er nem nok og lave, der kan måske være lidt med forskallings brædderne imellem isoleringen og loftet!
Da det er gips loft, så skære jeg bare det ramte gips af, og skære et nyt stykke til og spartler hele loftet ud og maler det!
MVH Lars Kristensen
Aresdk
SAAB-MANIAC

1. apr 2006, 16:13

Jeg havde fået noget svamp i min ene væg som jeg så selv måtte slåsse med - problemet blev løst perfekt for små 2000,-, men det havde da været dejligt hvis den forsikring jeg troede jeg havde, havde dækket.
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
vestjyden
SUPER SAAB FREAK

1. apr 2006, 21:52

Tja.... 2 Leopard med en ståltråd imellem sig, og så bare fremad........- så du kan få dig bygget et nyt hus...høhø....
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

1. apr 2006, 22:59

Problemmet er bare, jeg har ikke en leo 2 stående, og jeg er ikke i forsvaret mere. Jeg sluttede som sergent i Skive! Det eneste tidspunkt hvor jeg var ude og køre i leo 2, var da jeg var i Aalborg, det var dæleme sjovt! :D
MVH Lars Kristensen
Gæst

2. apr 2006, 00:11

Svampe forsikringer dækker ikke, hvis årsagen er manglende vedligehold
Inddækninger holder kun en vis årrække.
Indet holder for evigt
mon ikke at det er på tide at få lavet en ny skorsten med isokern
Samt et nyt tag og nye inddækninger.
for mig ser det også ud til at du også kunne trænge til en efterisolering.
Gaffatape er kun en redning der holder en uge eller to.

PC
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

2. apr 2006, 09:22

Hvorfor skal jeg have en ny skorsten og isokern, det fejler vel intet og det er heller ikke gratis. Vi regner med at skulle finde et nedlagt landbrug om 3-4 år alligevel, så bliver det sat til salg. Det som er utæt er indækningen fra tag til skorsten, og det kommer Henrik Solgaard og skifter. Jeg skiftede fuger imellem murstenene sidste sommer, jeg troede vandet kom ind der, men når jeg kigger på blyet omkring skorstenen, så er der små huller, så det kan jo kun komme derfra. Selve skorstenen fejler intet.
Huset er fra 1971. Det med efterisolering, er det på hele loftet, og hvis det er skal det så bare rulles ud på det gamle, for det må vel heller ikke blive for tyk!

Gaffatapen er kun midlertidig til Henrik kommer. Det var den eneste løsning jeg lige havde en fredag aften!
MVH Lars Kristensen
Gæst

4. apr 2006, 19:25

En skorsten uden Isokern kan give kondens vand i tagrummet
+ der er mange andre fordele ved en isokern i en skorsten. Den kan også godt eftermonteres, og koster ikke alverden.
Isolering:så vidt jeg kan se er der højst 150-200 mm på loftet der burde nok være min 250-300 mm.
Samt at du så vidt det er muligt ikke bør træde i isoleringen.
Lav en gangbro, og pas på at bibeholde ventilation ved tagfod for at fjerne/udlufte fugtig luft.
Der skal 3 ting til for at der dannes svamp: Fugt, varme, helst ingen ventillation.
Der er oså forskellige svampe typer nogle noget mere alvorlige end andre.
Hust at det er forbudt at bruge bly til inddækninger pr. 1 september 2004 eller 2005.

Og hvis du skulle få den vanvitige tanke at rense taget af vil jeg tænke mig grundigt om hvis der er aspest i de Eternite plader.
Skulle der være spørgsmål af byggeteknisk art, kan det være at jeg kan prøve at svare på dem.
inde for rimligheden grænse og helt uden for ansvar.

PC
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

4. apr 2006, 20:04

Jeg regner med og lave en gangbro engang i år! Bare en forhøjet med 3 - 4 brædder hele vejen igennem.

Jeg troede jeg havde en isokerm i, der er nogle beton elemeter hele vejen ned, der er kun mursten i toppen!
MVH Lars Kristensen
rene
SAAB-PSYCHO

4. apr 2006, 20:09

Hvis huset er bygget i 71 er der højst sandsynligt isokern skorsten...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

4. apr 2006, 20:32

Ja den indækning ser jo farlig ud, og Larses lapværk med gaffatape kan hvist heller ikke holde længe, så jeg kommer til weekenden og laver en ny indækning med bly og zink.

Til PC: Det er kun på ny byggeri du ikke må bruge bly mere men på renovering af gammel må man stadig bruge bly (alt der er lavet før 1 sep. 2004 mener jeg)

Hilsen bliktuden
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Gæst

4. apr 2006, 23:10

Nix alt bly i byggeri ny byggeri samt renovering er ikke lovligt
også på mit gamle hus fra 1856.
Det er noget med vand miliø plan et eller andet samt tung metaller i jord osv.
Du kan jo heller ikke købe benzin der er tilsadt bly vel.

PC
Brugeravatar
Carsten.R.B
EXTREME SAAB FREAK

4. apr 2006, 23:11

Hello.

Du skal lige huske og syre skostenen af efter endt fugning lars... :wink:
Joh Solgaard den er god nok ang blyinddækning

Rgds:.
Carsten
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

5. apr 2006, 07:40

Jeg har brugt syre :D Men jeg har siden fundet ud af det færdig blandet syre jeg har, er for tynd!

Nu kommer Henrik på fredag, så ligger han bly og zink på, der er vel ingen der opdager det alligevel. Hvad bruger man så idag istedet?
MVH Lars Kristensen
PoulDue

5. apr 2006, 10:53

Jeg mener nu først det var senere isokern blev populær. Har boet i et hus fra 72 som i hvert fald ikke havde.
Hvis du har et gammelt lagen du kan vikle om skorstenen, kan det sikkert tage alt det vand der kommer, så du kan få loftet tørt hurtigere.
Håber ikke det kommer til at gå ud over din deltagelse i kørekurset.
Mvh Poul Martin Due
Klubmedlemnr: 257 håndbremsebruger
9000 CS 2,3 turbo 92, 3" udstødning.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

5. apr 2006, 11:22

Jeg kommer slet ikke poul, jeg er nemlig ikke tilmeldt :D

Jeg tror der er isokern, da skorsten er bygget op af beton elementer indvendig!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Solgaard
Kontakt:

5. apr 2006, 23:47

Jo man må stadig bruge bly til renovering, men ikke på ny byggeri (eller huse efter 1. sep. 2004) . Jeg har arbejdet som blikenslager siden 1999 så jeg er 100 % sikker på jeg har ret.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
rene
SAAB-PSYCHO

6. apr 2006, 01:02

PoulDue..

Isokern er fra 1950...

Fra 1. December 2002 blev det forbudt at anvende bly på nybyggeri...det må, som Solgaard skriver, gerne bruges til renovering...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
PoulDue

6. apr 2006, 14:43

Nå jeg mener at Daniel skrev at du kom (jeg ville gerne høre Bov'en)
Mvh Poul Martin Due
Klubmedlemnr: 257 håndbremsebruger
9000 CS 2,3 turbo 92, 3" udstødning.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

6. apr 2006, 16:58

Nååå :D Det gør jeg desværre ikke, det må du have tilgode evt til general forsamling!
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Off Topic !!!"