Banner cycler

Min båd

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

Min båd

21. aug 2007, 12:39

Nu har jeg sgu købt min halvpart ud af båden.

Fedt. Nu skal man bare spille efter sin egen melodi. Han har købt en færge, en 22 3/4 ft. Velcrarft med en 260 HK V8 Mercruiser i.

Min er en 19 fods '75 Sea Ray med en række-6 4.1 liter 175 HK Mercruiser i. Kabinen er en balsal, bådens størrelse taget i betragtning. Vi har brugt meget tid på istandsættelse, men nu er der heller ikke én finger at sætte på den.

Den går ca. en sømil, 1853 m./liter og sejler 40.5 GPS knob. Vi monterede flaps på den før sæsonstart. Det er en rigtig Tin Tin båd, en Amerikanervogn uden hjul, med træ og chrom, rigtig Edwins-style. :wink:

Min eneste modifikation bliver en 250 watt søger i stævnen på den. Vi ramte en stålbøje på vej hjem fra Københavns havn kl. 2 om natten. Jeg nåede at dreje af, men vi snittede den. Vi når aldrig at komme hjem mens det endnu er lyst, så det skal til.

Billede

Den er ganske velinstrumenteret, lige som en SAAB.
Speed, olietryk, vacuum, temp., RPM (Max. 4700), brændstofmængde, motortimer, powertrim position og amperemeter. Ritchie, kompenseret kompas og en Garmin GPS:

Billede

Her ligger den helt inde i bunden af Sydhavnen, ved Sjællandsbroen, før slusen. Datoen er ikke korrekt, fik ikke stillet den ved batteriskift. Billedet er et par år gammelt:

Billede

Her ses hvordan man stille og roligt ødelægger vores hovedstad, med alt deres smagsforladte beton-lort og sort glas til at spolere havnefronten, i vores ellers så arkitektoniske hovedstad:

Billede

Her er jeg stået af på Drogden Fyr (Fy, det mås man ikke..) for at tage nogle billeder af baljen i fart. SAS' hangaranlæg i baggrunden:

Billede

Her i værkstedet, ved forårsklargøringen. Motoren en noget af en klump, '60'erteknologi, som er reparerbart. Den har dog hydrauliske løftere:

Billede

Vores oase, vores elskede Saltholm. Vores anløbssted, Barakkebroen, ses i baggrunden. Flakfortet anes bag Barakkebroen:

Billede

Fhv. halvpart og bedste ven, Pede, fiser husleje af på Saltholm:

Billede

Ville lige dele oplevelsen med jer. Hun vil heller ikke dele sin hest, det er noget andet at ha' selv.. :D
Senest rettet af Edwins 7. sep 2007, 03:53, rettet i alt 1 gang.

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

21. aug 2007, 13:58

.. ja ja sikken et sammentræf (96,99 osv og CRay) der har vi osse været
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

21. aug 2007, 14:30

Til lykke, Edwins - det er skønt med en båd - har selv haft en nogle år tilbage...
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Brugeravatar
TOM_K
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

21. aug 2007, 14:45

Fuck, hvor er den lækker!

Der er altså et eller andet over de gamle både - designet er stilrent, enkelt og brugbart. Også er 40 knob sgu en del - det er der ikke mange, som kan knibes op på! :P

Tillykke med den - jeg forstår godt, at du vil have den for dig selv!

NB: Sig til, når du finder på at arrangere en SKD-vandskitur!

VH/Tom
Tom K - medl. nr. 293
900 Cabriolet T16 1987
Tlf. 28 29 78 66
tono

21. aug 2007, 15:02

.. min SeaRay gik 45 !! - og trak 3 Tubes / vandskiløbere uden besvær
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. aug 2007, 16:11

Tono, min er også en vandskibåd, med 3 trækøjer i hækken og højtplaceret foranliggende 100 L. tank.

Din kan ikke have været en SRV 190, med disse 45 knopper. Vi har bekostet en koppet racerstålpropel for at drive den over 40 knob. :roll:

Den springer ud af vandet med 6 gæster ombord og er oppe og plane på meget kort tid.

Med lem nr. 262
tono

21. aug 2007, 16:56

.. nej en 160 med TT påhæng - der er ingen indenbord som slår en TT på hækken !!!!!
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. aug 2007, 17:12

Der er ingen indenbord som slår en TT på hækken !!!!!

Det er hævet over enhver diskussion. Vennen har en Crescent (Hvad ellers, når han kører til havnen på en Monark Crescent knallert?) 17" med en 115 HK Evinrude. Den går også rundt 40 knob, men denne motor, som er ca. halvt så stor i kubik, som Mercruiseren, drikker væsentligt mere brændstof end Mercruiseren.

Så som alm. lønmodtager, uden mulighed for selv at bestemme min skat, har jeg simpelthen ikke råd til at fodre en totakter. :roll:

Men fodring af små frække 3-cylindrede 841 cc. totaktere med friløb er der altid råd til, det skal der være..

Med lem nr. 262
tono

21. aug 2007, 19:09

... TOWER OF POWER Række 4 - (du ved en af de sorte) jubulæums model fra 1991 med trim/tilt, autolube , servo osv osv - de sidste 4 -5 knob op til de 45, hentes på trimmet
Senest rettet af tono 21. aug 2007, 20:38, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. aug 2007, 19:50

Jeg får også 4-5 knob ved ordentlig trimning, kontra dårlig trimning.

Hvad er trim/tilt autoblanding? Den kan sgu da ikke selv trimme, hvad?

Det er jo afhængigt af last, passagerfordeling, sø osv. :?

For de ikke båd-indviede, er Power Trim en elektrohydraulisk pumpe som lægger drevet ud når man sejler stærkt, med en IN-OUT knap. Oftest indikeres det også i cockpittet hvor motorens drev står. Trimområdet er det blå på tegningen:

Billede
:wink:

Her vises lidt fortegnet, hvordan motoren står når man sejler stærkt:

Billede

Når man tager farten af, trimmer man drevet ind til båden igen, og begynder forfra når der igen kommer fart i kærren.

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

21. aug 2007, 22:27

Mr Edwins. Det må du skrive noget mere om det der trim...
Vi har selv en Fletcher 14" som "kun" bruges til vandski... Derfor en lille skrue til hurtigt optræk. Tager ikke mange sekunder før min lille rumpet har forladt vandskorpern...
Sidst vi var ude og sejle var det som om "vandet blev væk fra skruen..." :? har vi ikk oplevet før... Hvad var der galt der??

Det skal siges at jeg er en landkrabbe, og ikke ved skide meget om trim vinkler! Den kommer bare ned, og så afsted, vi sejler jo heller ikke med 40 knob med ski bagefter :)
Men hvis du / ja i ander skriver da også bare... - Kunne give mig en lyn inskruktion i det, ville min næste sejltur måske blove lidt mere veldlykket...

PS hvad står der på din merkat over din cigar pakke på det første billede?? Der er lige enkelte ord mine ny dryppede øjne ikke kan tyde
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
Johannesen

21. aug 2007, 23:33

Ok, det er sgu funky stil. Båd, bajer og badeferie. Hvad koster sådan et stykke legetøj? Har ikke en dyt forstand på både, men det ser ud som om man godt kunne blive forfalden til den slags.
Brugeravatar
Gundestrup

Re: Min båd

22. aug 2007, 02:17

Lækkert stykke legetøj til en smuttur en lun sommerdag/aften. Tillykke med at du nu er blevet "hel-ejer" af den.
Edwins skrev:
Den går ca. en sømil, 1853 m./liter
Det er da vist ikke helt den korrekte distance for en sømil hva´ :P

Mvh
Ken
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

22. aug 2007, 03:16

Tak, tak, det er også skønt. Alt er ved det gamle, men nu er det ikke vores, men min båd. Så opstår diskussionen mellem Pede og jeg: Skal vi tage din eller min? :D

Undskyld, Gundestrup, jeg har været for storladen med målene, men jeg har det jo med at overdrive, det hæver underholdningsværdien. :wink:

Based on the current IUGG meridian of 20 003 931.4585 (standard) metres the mean historical nautical mile is 1852.216 m.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nautical_mile

Creed, Fletcher er ikke at kimse ad. 8)
Enten trimmer du for langt ud, eller også tog skruen tang. Så spinner den, "koblingen fedter". Trim lidt ind så skruen bider igen. Med mistanke om tang stopper man og vælger bak når båden ligger stille. Så slipper tangen og toget kører igen. Det sker ofte i bølgen brun i Pløresund.

Johannesen, den var til salg for 58 u. trailer. 1003 engine hours, hvilket modsvarer i en bred omegn af 103.000 bilkilometer. Jeg købte med trailer til special-price-for-you-my-friend.. :)

Her min kaptajnskasket, som jeg har på når jeg som reder og fartøjschef næste gang stævner ud af Dragør:

Billede

Det er Styrmand Carlsens flammer om igen..

Vel fremme ved destinationen, kan man så nyde en velfortjent landingsbajer:

Billede :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Gundestrup

22. aug 2007, 20:04

Som nyuddannet skibsfører er man vel lidt at en fagnørd netop på den distance, men du er tilgivet Edwins :lol:
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

22. aug 2007, 20:36

Tak, Gundestrup. :D Gad vide hvordan jeg stod mig, hvis ordet "tilgivelse" ikke fandtes..

Jeg har dog lært at det nogengange er bedre at få tilgivelse, end tilladelse.

Til lykke med uddannelsen. Skibsfører bliver jeg aldrig, men har fået speedbåde ind med modermælken. Min legekammerats far, Poul Skippy Johannesen byggede de navnkundige Dragola-både, som oftest sejlede fra Dragør havn.

Der var vistnok gaflet en del fra de Svenske Crescent både, som han bla. forlængede, for større hastighed og sødygtighed. Volvo B 18 og B 20 motorer skubbede dem.

Han var vanvittig. Han søgte de store hækbølger fra Bore RO-RO skibene og vi fløj længere end jeg sidenhen har prøvet. Vi blev kommanderet ned i de to sæder på hver side af motorkassen og havde veste og nyrebælter på.

Han havde benzin i blodet og kørte også den Danske Alfa-Dana racerbil på Danske og Svenske baner.

Den står nu på Teknisk Museum i Helsingør. Elegant lille frækkerter:

Billede

Billede

Han og vennen Bule-Kristian havde værksted i Dragør. Skippy var autolakerer og Kristian var pladesmed.

DRAgør Opretning & LAkering, deraf navnet på bil og både, Dragola. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Johannesen

22. aug 2007, 21:22

Det er jo som taget ud af Tintin. Tilfreds hat :) det er jo ren kaptajn haddock stil, du mangler bare piben, skældsordene er du med garanti allerede go´ for (no offence). :)

58 penge, det ser ud som om at det er pengene værd så det er vel ikke så galt. Hvordan er det med mine "kærer" naboer (skat) har de snablen i den slags legetøj også?

Mht. til det du skriver om København, kan ikke være mere enig. Er kommet der med jævn mellemrum de seneste 10-15 år og personligt syntes jeg at den bliver lidt grimmere for hver gang jeg ser den. Sørgeligt og nogen burde skamme sig som ind i h......
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

22. aug 2007, 22:21

Skvat, på latin Skvatus Faeces, en særdeles ubehagelig blodsugende igle, som tåler 250°C. i 2 timer, nedsænkning i grødis i 3 timer og som kan leve i iltløs atmosfære, har endnu ikke suget sig fast på lystfartøjer. Det kommer sgu nok.

En båd er altså endnu ikke behæftet med afgifter. Prisen på 58 afspejler bådens kosmetiske stand og perfekte mekaniske funktionalitet. De findes altså billigere. :wink:

Rigtigt, jeg kan bruge sprog som får Kaptajn Haddock til at blegne, men må moderere mig herinde. :oops:

Ja, det med Københavns udvikling er aldeles begrædeligt. Man gør hvad man kan for at få det til at ligne en Russisk forstad til Moskva, men betonkanonernes kapacitet gør at det ikke går så hurtigt som ønsket. :roll:

Med lem nr. 262

Tilbage til "Off Topic !!!"