Banner cycler

Åben eller lukket bov?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

11. jan 2008, 14:10

Rune, min hverdagsknallert fra 1975 har omkring 6 HK, på 47 cc. Dens 2-gears Sachs motor er udviklet i 1953. Ca. hvertandet år får den nye hovedlejer. 6 timers hygge i værkstedet. Motoren er bygget til at udvikle ca. 3.5 HK, og ikke 6-7 HK som en plasticscootermotor er. :wink:

Her intensivt afsnit en sen nattetime. Doktoren står og hænger ved operationsbordet:

Billede

Der er dog en vis selektiv udvælgelse af patienterne:

Billede
Plåtmoppe: Stålknallert. :wink:

Billede

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator

11. jan 2008, 14:42

Ja Rune, husk nu at en knallert defineres som værende max. 50cc. Kan du overholde det?? ;)
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

11. jan 2008, 17:12

Hm, nej okay. Men det er ikke spørgsmålet om at lave hk vs. kubik, for jeg kan også sagtens lave noget der har flere hk end edwins', og kun bruge 49cc.
Det er mere det, at jeg ikke skifter krumtapslejer eller krumtap. Det eneste er, at den har fået et stærkere nåleleje.

Min er lavet til at lave 4-5 hk afdroslet. Den største prop i mit system er lige nu, at det kun er en 12mm karburator. Opgraderer jeg til 17,5mm, så forventer jeg også 8hk+, men det er unødvendigt, den laver det man har behov for til bykørsel.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Deja-wuzzz

11. jan 2008, 19:01

Edwins :

Jeg kan ikke lige se din sammenlining med en turbo og en støvsuger.
En støvsuger har en el-motor hvor anker og felt er serie koblet.
Denne type motorer stiger altid under belastning , derfor stiger omdrejningern også når denne er fult lastet som når der holdes for ind / udsugning.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

11. jan 2008, 20:13

En støvsuger har sgu ikke seriemotor, som en bilstarter, det er en AC induktionsmotor.

Hvad der driver en turbo har ingen seksuel betydning, det kan være en elmotor eller en turbine. Det er jo kun kompressordelen der her tales om.

Hvis man blokerer luftindtaget til en sådan centrifugalkompressor løber den op i omdrejninger, uanset on det er en Nilfisk eller en Garrett, kompressoren står og møller i det samme skidt, den har ikke noget arbejde at udføre, nemlig at flytte luft.

Aha, Rune, det viser sig altså at du har været i din motor. Forskellen på din og mine motorer, er at mine cylindre er fremstillet småportede til det skandinaviske marked, til at køre 30 km/t. Man har altså ikke bare plomberet indsuget, alt i cylindren er støbt til at kun køre 30.

Jeg har selv portet disse cylindre, hvilket er noget af en kunst på en gammel Sachs. Portmappingdessiner har jeg fra 30 års erfaring med disse små Sachs'er, og A. Graham Bells "Twostroke Performance Tuning"

Til en plasticscooter idag, køber knægtene hele lortet færdigtunet i papkasser, det er der sgu ikke meget kunst i, og de spørger i øvrigt: Hvad er portning og resonante udstødninger?

Hvis du ikke også har 30 års totaktstuningserfaring, skal det være en smal sag at køre fra dig, hvis vi fik de to samme knallerter udleveret, uden mulighed for at købe tun i papkasser, og kun ved hjælp af værktøj og viden skulle køre stærkt. En tandlæge ville være misundelig over mit komplement af bore- og fræseværktøj.

Helt som en SAAB 96 TT, kunne jeg nok nakke dig med nuværende tuningsgrad, i glat føre og off-road , for det duer en plasticscooter da slet ikke til. :roll:

Med lem nr. 262
denelias
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

11. jan 2008, 21:39

Det er utroligt hvad en tråd om åben mod lukket bov kan medføre;-) nu er vi kommet til Nilfisk vs Gerret. He. Kanon
RuneSM

12. jan 2008, 16:00

Edwins - glat føre er et spørgsmål om dæk, og jeg har skam også været på en cross-bane med den.

Scootercross er faktisk en sportsgren:
Billede

Ja, bevares jeg har været i min motor, jeg er doven. Men det var bare det, at jeg ikke skifter lejer hvert 2. år jeg ville frem til.
Og det er satme løgn og latin at portning og resonansudstødninger er noget der kommer i færdige papkasser.

Mange dm-kører i scooterkategorien (der er 11hk's max, og så er der vidstnok også en 70cc klasse, hvor man kan gøre hvad man vil sålænge den selv skal suge sig til føden) skærer tit udstødninger op og ændrer på konusserne for lige at ramme det område som de ønsker, og som portningen ligger op til (Portninger som de også selv foretager sig). MEN det kræver viden, og det er ikke noget jeg har tid, eller jeg føler jeg har behov for, for mine behov mht trækkraft kan jeg købe færdige.
Billede

Et eksempel, en gammel Mahle cylinder: http://www.rprhosting.dk/nytsite/forum/ ... _id=160257
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. jan 2008, 00:43

Edwins skrev: En tandlæge ville være misundelig over mit komplement af bore- og fræseværktøj.
Har et par visdomstænder der trænger til aflivning? Er det noget du kan klare også?
Du kalder dig jo doctor :lol:
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. jan 2008, 15:20

Typisk sang fra Scootergalleri.dk, hvor en plasticscooterdreng opremser sit købegrej:

CDI: MALOSSI TC UNIT K15

tændspole:MALOSSI TC UNIT K15

cyllender: Malossi MHR 47.6 PORTET

udstødning: YAZUNI C20

krumtap: Malossi MHR RHQ med titaniums plejlstang

leger: Malossi MHR C5

membran: Malossi VL13

stus: Malossi 30mm

kaburator: 24mm Mikuni

luftfilter: Malossi E13

vario: Malossi MHR OVERRANGE

rem: Malossi MHR OVERRANGE

remskiver: Malossi MHR OVERRANGE

trykfjeder: Malossi 106%

kobling: Malossi MHR DELTA CLUTCH

trimfjedre: Malossi Hvide

koblings-skål: Malossi wingbell 107mm

primær gearing: Malossi HTQ

sekundær gearing: STD.

De kalder det en "Opsætning". Jeg har fortalt dem at sådan som de kører på vejene kan det hurtigt blive til en "Nedtagning". Om hastigheder lyver de stærkere end konens hest kan rende.

Egen "opsætning": Topstykke: Standard. Cylinder: Kraftigt portet standardcylinder, 47 cc. Krumtap: Standard. Udstødning: Standard, modificeret, m. stilbar konus. Tænding: standard Bosch svinghjulsmagnet, avanceret fra standard 2 mm., til 3.5 mm. BTC. Kædehjul: Fra Puch og Tomos, med isvejste centrum fra originalkædehjul, så de passer Monark/Sachs. 2 håndgear. Tophastighed 79,4 km/t. Skal nok ramme 80 km mærket. Synes der er lidt sport i at modificere originalgrejet. Eneste uoriginale er Bing 17 mm. Kirkeport karburator. Sidder ikke på bøj. En ukyndig kan ikke se at knallerten er tunet. 30 år med trim, never busted. 8)

Min søster, Edwina, med et af disse skønne orgler:

Billede

Creed, jeg er kun doktor udi Sachsmotorer. Da jeg var knægt gik jeg med bøjle på tænderne i undermunden, var i behandling på Tandlægehøjskolen. De havde strammet bøjlen for meget, så det gjorde baskeondt i bisserne. Jeg stak en Bahco bævskider ind i kæften og bed ståltråden over. De blev møgsure på mig og spurgte om det var dem eller mig der var tandlæge.. :roll:

Rune, jeg har ikke oplevet nogle plasticscootere der turde køre til når der var lidt sne og sjap. De sidder som små kyllinger med fødderne ud på hver side af apparatet.( Når de har fødderne oppe, ser de ud som om de sidder på locum..) Jeg havde som knægt dårligt fået varmet sædet op, før de mere drevne sagde: Kan du få de fødder op på fodhvilerne!

Men det ligger jo nok i disse scooteres konstruktion. Hvis man tog en stor SUV og smed 200 kg. op på taget af den og satte Morris Mascot hjul på den, var den sikkert heller ikke særligt stabil i glat føre.

Billede :wink:

Billede

Med lem nr. 262
RuneSM

13. jan 2008, 18:21

Du er slem til at generalisere. Idag er tuningsdele blevet nemmere tilgængelig end de måske var i din tid. Og nød lærer nøgen kvinde at spinde, ikke ;)
Der er folk der køber og køber, og det er ikke usædvanligt at man rammer 15-16 hk, hvis man har lidt penge.

Så er der dem der tager sagen i egen hånd derfra, og så ender man pludselig på den anden side af 20hk med lidt arbejde.
Dengang du var ung, kørte biler med karburatore, idag kører biler med indsprøjtning. Ligesom at man ikke længere bare flytter tændingstidspunktet, man sætter innerrotor på med digitale styremoduler, der avancerer/retaderer tændingen efter en forudbestemt (af prins pilfinger som har samlet motoren) kurve.
Idag har man variatore, så man kan ramme de kritiske omdrejninger, hvor en 2takts med lille volumen har sin spidseffekt, og holde dem.

Selv kører jeg ikke med fødderne nede, medmindre jeg kommer ud på glatis eller i virkelig dyb sne. Og så til sidst, vil jeg gerne lige udpege, at scootergalleri er et sted, som alle tunere med respekt for sig selv, griner af. Ligesom forummet på bilgalleri.dk. De steder er den gennemsnitlige intelligenskvotient i nærheden af en størrelse 42 sko.

Jeg har min scooter derinde, af den simple grund, at jeg havde lyst til at vise den frem, selvom der ikke er meget at vise frem.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=498273
Brugeravatar
Deja-wuzzz

13. jan 2008, 18:55

Edwins , en støvsuger har altså ikke en AC induktions motor.
De har en såkaldt universal serie motor , som i dit håndværktøj.
Disse kan både køre på AC og DC.
Hvad skal de ellers bruge kul til ? ( http://www.hvidevaredele.dk/shop/27014- ... 229c1.html )
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002

Tilbage til "Classic Forum"