11. jan 2008, 20:13
En støvsuger har sgu ikke seriemotor, som en bilstarter, det er en AC induktionsmotor.
Hvad der driver en turbo har ingen seksuel betydning, det kan være en elmotor eller en turbine. Det er jo kun kompressordelen der her tales om.
Hvis man blokerer luftindtaget til en sådan centrifugalkompressor løber den op i omdrejninger, uanset on det er en Nilfisk eller en Garrett, kompressoren står og møller i det samme skidt, den har ikke noget arbejde at udføre, nemlig at flytte luft.
Aha, Rune, det viser sig altså at du
har været i din motor. Forskellen på din og mine motorer, er at mine cylindre er fremstillet småportede til det skandinaviske marked, til at køre 30 km/t. Man har altså ikke bare plomberet indsuget, alt i cylindren er støbt til at kun køre 30.
Jeg har selv portet disse cylindre, hvilket er noget af en kunst på en gammel Sachs. Portmappingdessiner har jeg fra 30 års erfaring med disse små Sachs'er, og A. Graham Bells "Twostroke Performance Tuning"
Til en plasticscooter idag, køber knægtene hele lortet færdigtunet i papkasser, det er der sgu ikke meget kunst i, og de spørger i øvrigt: Hvad er portning og resonante udstødninger?
Hvis du ikke også har 30 års totaktstuningserfaring, skal det være en smal sag at køre fra dig, hvis vi fik de to samme knallerter udleveret, uden mulighed for at købe tun i papkasser, og kun ved hjælp af værktøj og viden skulle køre stærkt. En tandlæge ville være misundelig over mit komplement af bore- og fræseværktøj.
Helt som en SAAB 96 TT, kunne jeg nok nakke dig med nuværende tuningsgrad, i glat føre og off-road , for det duer en plasticscooter da slet ikke til.

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262