Hun har trængt et stykke tid til en gang opfriskning op motorrums renovering.
For at tage hele historien kort til dem der ikke kender min Cab.
Bygget i Finland sommer 1987 og registreret sent 1987 i Firance Italien.
Bliver hentet hjem ca. 2002 til en 40 års fødselsdagsgave til en hustru.
Hustruen siger nej tak til vognen da den ikke har trepunkt seler bag i og dermed ikke bliver fundt optimal til de små poder, så en slukøret mand, der har haft alle vanskelighederne med at få den hjem, sælger vognen til direktøren af Aplus bilsyn.
Bilen bliver kun brugt til sommer bil, som en cab jo skal.
Jeg køber vognen af ham i Kgs. Lyngby august 2007 og har kun brugt den til sommer bil. Til sjov og fornøjelse. Samt nogle få turer til og fra arbejde når sommer solen har stået højt.
I 2009 ombygger jeg motoren til DI tænding hvor efter hun får kælenavnet Lady DI.
Lady fordi hun er en italiensk skønhed med ret meget temperament, og DI pga. DI tændings systemet der kommer fra en Saab 9000 89.
Jeg hygger med vognen mange år og begynder at samle dele sammen til en motor renovering mv. Hun kører fint, men begynder at give tegn på de sædvanelige OG900 nøkker.
Min filosofi mht. renovering: Det er bedre at ordne i tide inden der sker havari og mekanikken bliver skadet så det ikke kan repareres.
Hvad skal der ske i renoveringen:
Gearkasse adskilles og have nye lejer forstærkning mv.
Motor adskildes, friskes med nye sliddels.
Montering af fabriksnyt Saab 9000 Aero 2,3 topstykke med Saab OG900 2.1 indsugningsmanifold
PU bøsninger i undervogn.
Ny tandstang og nye hrdraulikslanger samt servopumpe
Frisk kobling og komplet hydraulik
Turbolader sendes til renovering
Nye hjullejer på bagaksel
Nye hjullejer i front
Nye bære og styre kugler mv.
Nye CV led og tripoder
Nye kølerblæser og div. kontakter og følere
Ny oliekøler og slanger
Nye silikone køleslanger
Komplet nyt udstødningsrør system inkl. rustfrit forrør med den lange potte.
Nye tæpper og div. trim dele
Frisk maling osv.
Langt det meste er på lager på nær maling
Så min dejlige Sonett blev stillet udenfor en dags tid i går. Hun frøs og er jo ikke vant til sne og frost. Da hun har levet sit liv Californien.
Men bare rolig, hun er kommet ind i varmen igen..
Nå men der går nok en 3-4 måneder med renoveringen, da der er meget at lave... og meget der skal ud i byen og ordnes....