Skærmkanter
Redaktør: Bestyrelsen
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Skærmkanter
Som de fleste saab ejer ved så ruster mange saab'er i de bagerste skærmkanter, er der nogle som der ved hvorfor de lige ruster der, og hvad det koster at få lavet.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Skærmkanter
2 spørgsmål der nærmest er umulige at besvare !!
Hvorfor de ruster, design/konstruktions fejl.
Manglende vedligeholdelse, små parkerings upsere, det var kun bagkofangeren der blev ridset!!!
Prisen på grisen!
Hvis det skal laves ordentligt så bliver det dyrt.
Da timeforbruget er højt, ved en ordentlig reparation.
Og timeprisen varierer meget hvor i landet man får det lavet.
Væg aldri det billigste tilbud hvis det skal holde længe!!!!!
MVh
Morten
Hvorfor de ruster, design/konstruktions fejl.
Manglende vedligeholdelse, små parkerings upsere, det var kun bagkofangeren der blev ridset!!!
Prisen på grisen!
Hvis det skal laves ordentligt så bliver det dyrt.
Da timeforbruget er højt, ved en ordentlig reparation.
Og timeprisen varierer meget hvor i landet man får det lavet.
Væg aldri det billigste tilbud hvis det skal holde længe!!!!!
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Jeg ved ikke hvad det er for en model du har, men i min NG 9-3 SC vil jeg mene det er en fejl konstruktion. Min ruster også i kanten, og du kan nærmest ikke finde en eneste af den model hvor der ikke er rust med mindre det er lavet. Min egen personlig holdning er fejl ved inderskærmen da den ikke er tæt overhovedet og tillader at alt skidt fra vejen ryger ind hvor det ikke skal være.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- aboy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Skærmkanter
Jeg har som så mange andre samme problem, og bottomline er:
Du skal have smedet nyt jern på, hvis det skal holde. Pris 5-6000 kr pr skærmkant inkl maling (Nordsjælland).
Du kan også gør-det-selv, hvor du blot sliber og maler, og så holder det måske et halvt år.
Alt indimellem er penge ud af vinduet.
Rust i skærmkanterne er "kun" kosmetisk, så du har som sådan ikke travlt.
Om der skal skiftes lidt eller meget jern i skærmkanten er samme pris. Det er timelønnen, der koster.
Jeg har selv en grim femkrone med rust på den ene bagskærm og et par små bobler på den anden. Jeg har valgt at trække den så længe, at mit værksted siger god for det (er til service hvert år).
Du skal have smedet nyt jern på, hvis det skal holde. Pris 5-6000 kr pr skærmkant inkl maling (Nordsjælland).
Du kan også gør-det-selv, hvor du blot sliber og maler, og så holder det måske et halvt år.
Alt indimellem er penge ud af vinduet.
Rust i skærmkanterne er "kun" kosmetisk, så du har som sådan ikke travlt.
Om der skal skiftes lidt eller meget jern i skærmkanten er samme pris. Det er timelønnen, der koster.
Jeg har selv en grim femkrone med rust på den ene bagskærm og et par små bobler på den anden. Jeg har valgt at trække den så længe, at mit værksted siger god for det (er til service hvert år).
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Skærmkanter
Det er efter min mening meget dumt at vente på at rusten udvikler sig så meget.
At bilen ikke kan synes! det siger min erfaring mig baseret på 5 biler som jeg har købt og svejset rust i.
Normalt skal man altid gange tidsforbrug med 2, da der altid er skjult rust inde bag ved den ydre skade.
Feks. din rustplet på en 5 krone, kan snildt skjule et rustangreb på en 1000 kr. seddel inde bagved.
Venter man med at få det udbedret, så bliver skaden bare større.
Timeforbruget stiger, og dermed stiger prisen på en reparation.
MVH
Morten
At bilen ikke kan synes! det siger min erfaring mig baseret på 5 biler som jeg har købt og svejset rust i.
Normalt skal man altid gange tidsforbrug med 2, da der altid er skjult rust inde bag ved den ydre skade.
Feks. din rustplet på en 5 krone, kan snildt skjule et rustangreb på en 1000 kr. seddel inde bagved.
Venter man med at få det udbedret, så bliver skaden bare større.
Timeforbruget stiger, og dermed stiger prisen på en reparation.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- aboy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Skærmkanter
Taler du generelt eller specifikt om skærmkanterne? Mit værksted er dedikeret Saab-værksted, så når de siger, det ikke er nødvendigt at gøre noget pt, så kan jeg stole på det.Mortenvig skrev: ↑23. okt 2020, 07:15Det er efter min mening meget dumt at vente på at rusten udvikler sig så meget.
At bilen ikke kan synes! det siger min erfaring mig baseret på 5 biler som jeg har købt og svejset rust i.
Normalt skal man altid gange tidsforbrug med 2, da der altid er skjult rust inde bag ved den ydre skade.
Feks. din rustplet på en 5 krone, kan snildt skjule et rustangreb på en 1000 kr. seddel inde bagved.
Venter man med at få det udbedret, så bliver skaden bare større.
Timeforbruget stiger, og dermed stiger prisen på en reparation.
MVH
Morten
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Skærmkanter
Det er hen helt generel betragtning af rust skader.
Baseret på mine erfaringe igennem de sidste 30 år, som mekaniker.
Rust er rust, og er ikke bilmærke, eller del bestemt !
Tager man det ikke i opløbet, så bliver skaden bare større, lidt som kræft !
MVH
Morten
Baseret på mine erfaringe igennem de sidste 30 år, som mekaniker.
Rust er rust, og er ikke bilmærke, eller del bestemt !
Tager man det ikke i opløbet, så bliver skaden bare større, lidt som kræft !
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej Morten
Din sammenligning med kræft er nok ikke helt velanbragt. Rust spreder sig jo ikke rundt til vitale dele af bilen, og den stopper jo heller ikke, hvis man bare fjerner den. Jeg kender ikke lige det specifikke problem på denne model, men OG900 kan jo også ruste i skærmkanterne, og her kan man køre i adskillige år uden at gøre noget (hvis man eller kan holde ud at se på det kosmetiske). Rent synsmæssigt bliver det vel først et problem, hvis der opstår (risiko for) skarpe kanter, der kan skade bløde trafikanter.
Hvis der findes en måde at reparere eller forebygge problemet, så rusten aldrig opstår eller kommer igen, er det selvfølgelig noget andet, men er der det? Ellers er det vel bare lidt mere plade, der skal i, og så den samme, store udgift til maler.
Mvh/NC
Din sammenligning med kræft er nok ikke helt velanbragt. Rust spreder sig jo ikke rundt til vitale dele af bilen, og den stopper jo heller ikke, hvis man bare fjerner den. Jeg kender ikke lige det specifikke problem på denne model, men OG900 kan jo også ruste i skærmkanterne, og her kan man køre i adskillige år uden at gøre noget (hvis man eller kan holde ud at se på det kosmetiske). Rent synsmæssigt bliver det vel først et problem, hvis der opstår (risiko for) skarpe kanter, der kan skade bløde trafikanter.
Hvis der findes en måde at reparere eller forebygge problemet, så rusten aldrig opstår eller kommer igen, er det selvfølgelig noget andet, men er der det? Ellers er det vel bare lidt mere plade, der skal i, og så den samme, store udgift til maler.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Jeg tog et billede af min for præcis et år siden og et idag af samme sted.
Et år siden I dag Jeg har givet min lindolie på en klud og så har jeg sprøjtet prolan op under skærmen... Om det bliver ved med at virke ved jeg ikke men ind til videre er udviklingen ikke særlig stor.
Der var rust der da jeg købte den for 5 år siden, men jeg kan ikke huske hvor meget og jeg har ingen billeder desværre.
Et år siden I dag Jeg har givet min lindolie på en klud og så har jeg sprøjtet prolan op under skærmen... Om det bliver ved med at virke ved jeg ikke men ind til videre er udviklingen ikke særlig stor.
Der var rust der da jeg købte den for 5 år siden, men jeg kan ikke huske hvor meget og jeg har ingen billeder desværre.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej Esben
Tak for tippet med Prolan. Jeg kendte ikke til dette middel, men det ser da ud til at være noget af et vidundermiddel mod rust.
Mvh/NC
Tak for tippet med Prolan. Jeg kendte ikke til dette middel, men det ser da ud til at være noget af et vidundermiddel mod rust.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej NC
Tag endelig mine erfaringer med et gram salt, men blot som mine egne erfaringer, jeg har ingen andre erfaringer end dem jeg selv har gjort (jeg er ingen fagmand overhovedet!). Jeg så produkter ved Peter Olsen (9-5 follow me) til et træf, og syntes det virkede ret lovende. Jeg havde egentlig brugt anden undervognsbehandling men man er jo fanme ved at besvime når man bruger det lort og har det pisse dårligt resten af dage hvis man ikke bruger åndeværn osv. Prolan er baseret på lanolin som i princippet kan bruges i fødevarer og super godt til tører hænder, hvis man kan finde sig i at man lugter af får
i følge dem så bruger man det i havvindmøller for at undgå rust, så det virker nok også på biler.
lindolie har meget fine molekyler og så hærder det ved UV lys og samtidig udvider det sig når det hærder, så i min optik to plusser (men igen 100% min egen holdning ingen garantier her ) det virker super ved huller i lakken. men pas på med at brug for meget for som man kan se på mine billeder kommer der sorte pletter på lakken og de er bare ikke til at få af igen....
Øv at vores saaber er blevet så gamle efterhånden...
mvh
Esben
Tag endelig mine erfaringer med et gram salt, men blot som mine egne erfaringer, jeg har ingen andre erfaringer end dem jeg selv har gjort (jeg er ingen fagmand overhovedet!). Jeg så produkter ved Peter Olsen (9-5 follow me) til et træf, og syntes det virkede ret lovende. Jeg havde egentlig brugt anden undervognsbehandling men man er jo fanme ved at besvime når man bruger det lort og har det pisse dårligt resten af dage hvis man ikke bruger åndeværn osv. Prolan er baseret på lanolin som i princippet kan bruges i fødevarer og super godt til tører hænder, hvis man kan finde sig i at man lugter af får
i følge dem så bruger man det i havvindmøller for at undgå rust, så det virker nok også på biler.
lindolie har meget fine molekyler og så hærder det ved UV lys og samtidig udvider det sig når det hærder, så i min optik to plusser (men igen 100% min egen holdning ingen garantier her ) det virker super ved huller i lakken. men pas på med at brug for meget for som man kan se på mine billeder kommer der sorte pletter på lakken og de er bare ikke til at få af igen....
Øv at vores saaber er blevet så gamle efterhånden...
mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Den står for hoveddelen af den passive sikkerhed, og at hjulophængene kan fungere optimalt.
Hvis man venter for længe med en udbedring, så kan der trænge vand ind og løbe ned i paneler, og indvendige forstærkninger. Hvilket gør karossen svagere, og reparationen meget dyrere.
Der skal bare lidt mere plade i siger du
Du er åbenbart ikke klar over hvad det koster i timer for lidt mere plade
Desværre kender jeg ikke til en metode der forebygger rust permanent.
Da jeg har fået min første reklamation efter 30 år på en rust reparation
MVH
Morten
Re: Skærmkanter
Nu ser jeg karossen for en særdeles vital del af bilen !NC_Ribe skrev: ↑28. okt 2020, 14:31Hej Morten
Din sammenligning med kræft er nok ikke helt velanbragt. Rust spreder sig jo ikke rundt til vitale dele af bilen, og den stopper jo heller ikke, hvis man bare fjerner den. Jeg kender ikke lige det specifikke problem på denne model, men OG900 kan jo også ruste i skærmkanterne, og her kan man køre i adskillige år uden at gøre noget (hvis man eller kan holde ud at se på det kosmetiske). Rent synsmæssigt bliver det vel først et problem, hvis der opstår (risiko for) skarpe kanter, der kan skade bløde trafikanter.
Hvis der findes en måde at reparere eller forebygge problemet, så rusten aldrig opstår eller kommer igen, er det selvfølgelig noget andet, men er der det? Ellers er det vel bare lidt mere plade, der skal i, og så den samme, store udgift til maler.
Mvh/NC
Den står for hoveddelen af den passive sikkerhed, og at hjulophængene kan fungere optimalt.
Hvis man venter for længe med en udbedring, så kan der trænge vand ind og løbe ned i paneler, og indvendige forstærkninger. Hvilket gør karossen svagere, og reparationen meget dyrere.
Der skal bare lidt mere plade i siger du
Du er åbenbart ikke klar over hvad det koster i timer for lidt mere plade
Desværre kender jeg ikke til en metode der forebygger rust permanent.
Da jeg har fået min første reklamation efter 30 år på en rust reparation
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej Morten
Jeg er faktisk helt enig i dine betragtninger, jeg syntes bare det med rust er noget svært noget.
Jeg forsøgte mig på den gamle at betale mig fra rust arbejde ved bagdørene og her er hvordan det så ud efter et par år igen, det er lidt svært at se men nede ved gummilister er det meget rusten og man kan faktisk nærmest ikke se det blev lavet den gang.
Og ja det så super godt ud da jeg fik den tilbage men glæden var noget kort.
Så jeg er nok desværre skeptisk over at bare fordi man betaler sig fra det så er problemet løst.... Måske jeg bare var uheldig
Jeg er faktisk helt enig i dine betragtninger, jeg syntes bare det med rust er noget svært noget.
Jeg forsøgte mig på den gamle at betale mig fra rust arbejde ved bagdørene og her er hvordan det så ud efter et par år igen, det er lidt svært at se men nede ved gummilister er det meget rusten og man kan faktisk nærmest ikke se det blev lavet den gang.
Og ja det så super godt ud da jeg fik den tilbage men glæden var noget kort.
Så jeg er nok desværre skeptisk over at bare fordi man betaler sig fra det så er problemet løst.... Måske jeg bare var uheldig
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej Esben.
Det er lavet på det forkerte grundlag, de er gået ud fra at rusten stammer fra udvendige skader i lakken.
Desværre så stammer rusten fra samlingerne i skærmkanten. Så istedet for lidt slibning, og spartling.
Så skal der skæres, og ny plade svejses i bilen, lige pludseligt så stiger tidsforbruget markant.
Min og 9-3 lider af samme sygdom.
MVH
Morten
Det er lavet på det forkerte grundlag, de er gået ud fra at rusten stammer fra udvendige skader i lakken.
Desværre så stammer rusten fra samlingerne i skærmkanten. Så istedet for lidt slibning, og spartling.
Så skal der skæres, og ny plade svejses i bilen, lige pludseligt så stiger tidsforbruget markant.
Min og 9-3 lider af samme sygdom.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Det var sikkert lavet forkert men jeg mener nu der blev skåret et godt stykke metal af nede i bukket og nyt svejset på men det hjælper selvfølgelig ikke hvis ikke det hele er væk.
Det var desværre ikke til at se for mig om det var lavet ordentligt, men det er nok lidt den oplevelse der holder mig fra bare at gå ud og betale for at få lavet rust igen.
Det var desværre ikke til at se for mig om det var lavet ordentligt, men det er nok lidt den oplevelse der holder mig fra bare at gå ud og betale for at få lavet rust igen.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej
Jeg skylder vidst et opdateret billede af min skærmkant halvanden år efter det sidste billede, så kan i jo lave jeres egne konklusioner, på min metode Dette er den sammen som sidst og den værste.
Mvh
Esben
Jeg skylder vidst et opdateret billede af min skærmkant halvanden år efter det sidste billede, så kan i jo lave jeres egne konklusioner, på min metode Dette er den sammen som sidst og den værste.
Mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej Esben
Den er jo bare 10-4 ! Tak for opfølgningen på et nyttigt og positivt indlæg.
Mvh/NC
Den er jo bare 10-4 ! Tak for opfølgningen på et nyttigt og positivt indlæg.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Esben, det dér er jo dybt imponerende???!
Da vi også har en hel del rust samme sted og ikke rigtigt ved om vi vil ofre penge på det, ville jeg (og sikkert også andre) sætte STOR pris på lidt mere info om dette! Hvordan gør du, og hvad er det mere specifikt du bruger? For det må da prøves!
Da vi også har en hel del rust samme sted og ikke rigtigt ved om vi vil ofre penge på det, ville jeg (og sikkert også andre) sætte STOR pris på lidt mere info om dette! Hvordan gør du, og hvad er det mere specifikt du bruger? For det må da prøves!
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
He he jeg skal da prøve det er nu hverken videnskabeligt eller noget som helst. Hvis det er virkelig galt burde man jo nok hive inderskærmen af, men jeg er lidt doven og det udvikler sig nærmest ikke mit så jeg hiver bare skærmen ud med hånden og renser så godt jeg kan
Linolien virker også perfekt på mærkelige stenslag osv. I starten skal det gentages nogle gange, men nu giver jeg det ikke mere end 2 gange om året ca. Igen ingen garantier herfra det er bare min egen erfaring. Man kunne sikkert godt nøjes med en af produkterne men linolien hærder ved UV stråling så jeg ved ikke hvor godt det er i hulrum. Desuden er prolan noget nemmere at styre da det er noget tykkere end linolie som nemt ender ud over det hele.
, og så sprøjter jeg lidt prolan op under skærmen, hold lige noget under så det ikke drypper på fliserne, det er ikke til at få af igen,
Næste step er linolie på noget papir Linolien virker også perfekt på mærkelige stenslag osv. I starten skal det gentages nogle gange, men nu giver jeg det ikke mere end 2 gange om året ca. Igen ingen garantier herfra det er bare min egen erfaring. Man kunne sikkert godt nøjes med en af produkterne men linolien hærder ved UV stråling så jeg ved ikke hvor godt det er i hulrum. Desuden er prolan noget nemmere at styre da det er noget tykkere end linolie som nemt ender ud over det hele.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Det skal retfærdigvis siges at min metode ikke virkede specielt godt på den gamle 9-3 jeg havde som der er billeder af længere oppe men det skyldes sikkert som Morten siger at alt rusten kommer indefra og hvis man ikke kan få rusten ordentlig pakket inden i linolie så virker det ikke rigtigt. Træerne vokser trods alt ikke ind i himlen
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Esben, 1000 tak for den fine illustrerede guide, det skal sgu' prøves af! Håber jeg kan finde Prolan herovre i Sverige, de er sgu' lidt hysteriske mht. kemikalier
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Jeg har lige tage et billede af min skærmkant idag og det er over 4 år siden det første blev taget, det er ikke nemt at se nogen forskel.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- andthe
- SAAB NET NYBEGYNDER
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Hej igen, vi prøvede tricket forrige sommer, men det var nok for sent - har ikke gjort nogen nævneværdig forskel, og rusten bliver bare værre
Vi må nok sande, at bilens dage er talte. Havde vi kunnet, havde vi købt en ny 9-3 igen, men det bliver sgu nok BMW næste gang. Har altid sagt, at den eneste bil jeg har haft, siden jeg kørte BMW 330d, og som har kunnet hamle op med den på de fleste punkter, er vores 9-3'er. Kommer fandme til at savne den.
Vi må nok sande, at bilens dage er talte. Havde vi kunnet, havde vi købt en ny 9-3 igen, men det bliver sgu nok BMW næste gang. Har altid sagt, at den eneste bil jeg har haft, siden jeg kørte BMW 330d, og som har kunnet hamle op med den på de fleste punkter, er vores 9-3'er. Kommer fandme til at savne den.
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Skærmkanter
Det kan sagtens være jeg bare har været heldig at stoppe det i tide. Desværre er min jo så også snart 16 år så den er heller ikke helt frisk længere med begyndende særheder og fejl. Den har også kun fået undervognsbehandling 1 gang i den tid jeg har haft den så jeg kunne godt frygte at den på et tidspunkt dumper pga rust i for eller bagbro, som hvis også er lidt en klassiker. Den skal synes til april så må jeg se hvad dommen er til den tid. Jeg kan godt nok lave lidt småting selv som ikke kræver specielle værktøjer eller lift men den store mekaniker bliver jeg aldrig så at holde en plus 17-18 årige bil kørende bliver nok lidt op af bakke desværre.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002