Banner cycler

Skærmkanter

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Andréoestberg
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 118
Tilmeldt: 6. nov 2019, 22:11

Skærmkanter

16. okt 2020, 21:15

Som de fleste saab ejer ved så ruster mange saab'er i de bagerste skærmkanter, er der nogle som der ved hvorfor de lige ruster der, og hvad det koster at få lavet.


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skærmkanter

17. okt 2020, 07:59

2 spørgsmål der nærmest er umulige at besvare !!
Hvorfor de ruster, design/konstruktions fejl.
Manglende vedligeholdelse, små parkerings upsere, det var kun bagkofangeren der blev ridset!!!
Prisen på grisen!
Hvis det skal laves ordentligt så bliver det dyrt.
Da timeforbruget er højt, ved en ordentlig reparation.
Og timeprisen varierer meget hvor i landet man får det lavet.

Væg aldri det billigste tilbud hvis det skal holde længe!!!!!

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 276
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Skærmkanter

18. okt 2020, 10:27

Jeg ved ikke hvad det er for en model du har, men i min NG 9-3 SC vil jeg mene det er en fejl konstruktion. Min ruster også i kanten, og du kan nærmest ikke finde en eneste af den model hvor der ikke er rust med mindre det er lavet. Min egen personlig holdning er fejl ved inderskærmen da den ikke er tæt overhovedet og tillader at alt skidt fra vejen ryger ind hvor det ikke skal være.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
aboy
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29. okt 2018, 11:26

Re: Skærmkanter

22. okt 2020, 14:26

Jeg har som så mange andre samme problem, og bottomline er:
Du skal have smedet nyt jern på, hvis det skal holde. Pris 5-6000 kr pr skærmkant inkl maling (Nordsjælland).
Du kan også gør-det-selv, hvor du blot sliber og maler, og så holder det måske et halvt år.
Alt indimellem er penge ud af vinduet.

Rust i skærmkanterne er "kun" kosmetisk, så du har som sådan ikke travlt.
Om der skal skiftes lidt eller meget jern i skærmkanten er samme pris. Det er timelønnen, der koster.
Jeg har selv en grim femkrone med rust på den ene bagskærm og et par små bobler på den anden. Jeg har valgt at trække den så længe, at mit værksted siger god for det (er til service hvert år).
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skærmkanter

23. okt 2020, 07:15

Det er efter min mening meget dumt at vente på at rusten udvikler sig så meget.
At bilen ikke kan synes! det siger min erfaring mig baseret på 5 biler som jeg har købt og svejset rust i.
Normalt skal man altid gange tidsforbrug med 2, da der altid er skjult rust inde bag ved den ydre skade.
Feks. din rustplet på en 5 krone, kan snildt skjule et rustangreb på en 1000 kr. seddel inde bagved.
Venter man med at få det udbedret, så bliver skaden bare større.
Timeforbruget stiger, og dermed stiger prisen på en reparation.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
aboy
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29. okt 2018, 11:26

Re: Skærmkanter

27. okt 2020, 13:07

Mortenvig skrev:
23. okt 2020, 07:15
Det er efter min mening meget dumt at vente på at rusten udvikler sig så meget.
At bilen ikke kan synes! det siger min erfaring mig baseret på 5 biler som jeg har købt og svejset rust i.
Normalt skal man altid gange tidsforbrug med 2, da der altid er skjult rust inde bag ved den ydre skade.
Feks. din rustplet på en 5 krone, kan snildt skjule et rustangreb på en 1000 kr. seddel inde bagved.
Venter man med at få det udbedret, så bliver skaden bare større.
Timeforbruget stiger, og dermed stiger prisen på en reparation.

MVH
Morten
Taler du generelt eller specifikt om skærmkanterne? Mit værksted er dedikeret Saab-værksted, så når de siger, det ikke er nødvendigt at gøre noget pt, så kan jeg stole på det.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skærmkanter

27. okt 2020, 18:58

Det er hen helt generel betragtning af rust skader.
Baseret på mine erfaringe igennem de sidste 30 år, som mekaniker.
Rust er rust, og er ikke bilmærke, eller del bestemt !
Tager man det ikke i opløbet, så bliver skaden bare større, lidt som kræft !

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 550
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Skærmkanter

28. okt 2020, 14:31

Hej Morten

Din sammenligning med kræft er nok ikke helt velanbragt. Rust spreder sig jo ikke rundt til vitale dele af bilen, og den stopper jo heller ikke, hvis man bare fjerner den. Jeg kender ikke lige det specifikke problem på denne model, men OG900 kan jo også ruste i skærmkanterne, og her kan man køre i adskillige år uden at gøre noget (hvis man eller kan holde ud at se på det kosmetiske). Rent synsmæssigt bliver det vel først et problem, hvis der opstår (risiko for) skarpe kanter, der kan skade bløde trafikanter.

Hvis der findes en måde at reparere eller forebygge problemet, så rusten aldrig opstår eller kommer igen, er det selvfølgelig noget andet, men er der det? Ellers er det vel bare lidt mere plade, der skal i, og så den samme, store udgift til maler.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 276
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Skærmkanter

28. okt 2020, 20:03

Jeg tog et billede af min for præcis et år siden og et idag af samme sted.

Et år siden
IMG_20200413_112715.jpg
I dag
IMG_20201028_113111.jpg
Jeg har givet min lindolie på en klud og så har jeg sprøjtet prolan op under skærmen... Om det bliver ved med at virke ved jeg ikke men ind til videre er udviklingen ikke særlig stor.

Der var rust der da jeg købte den for 5 år siden, men jeg kan ikke huske hvor meget og jeg har ingen billeder desværre.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 550
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Skærmkanter

29. okt 2020, 13:14

Hej Esben

Tak for tippet med Prolan. Jeg kendte ikke til dette middel, men det ser da ud til at være noget af et vidundermiddel mod rust.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 276
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Skærmkanter

29. okt 2020, 14:13

Hej NC

Tag endelig mine erfaringer med et gram salt, men blot som mine egne erfaringer, jeg har ingen andre erfaringer end dem jeg selv har gjort (jeg er ingen fagmand overhovedet!). Jeg så produkter ved Peter Olsen (9-5 follow me) til et træf, og syntes det virkede ret lovende. Jeg havde egentlig brugt anden undervognsbehandling men man er jo fanme ved at besvime når man bruger det lort og har det pisse dårligt resten af dage hvis man ikke bruger åndeværn osv. Prolan er baseret på lanolin som i princippet kan bruges i fødevarer og super godt til tører hænder, hvis man kan finde sig i at man lugter af får :-)
i følge dem så bruger man det i havvindmøller for at undgå rust, så det virker nok også på biler.

lindolie har meget fine molekyler og så hærder det ved UV lys og samtidig udvider det sig når det hærder, så i min optik to plusser (men igen 100% min egen holdning ingen garantier her :wink: :wink: :wink: ) det virker super ved huller i lakken. men pas på med at brug for meget for som man kan se på mine billeder kommer der sorte pletter på lakken og de er bare ikke til at få af igen....

Øv at vores saaber er blevet så gamle efterhånden...

mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skærmkanter

30. okt 2020, 16:42

NC_Ribe skrev:
28. okt 2020, 14:31
Hej Morten

Din sammenligning med kræft er nok ikke helt velanbragt. Rust spreder sig jo ikke rundt til vitale dele af bilen, og den stopper jo heller ikke, hvis man bare fjerner den. Jeg kender ikke lige det specifikke problem på denne model, men OG900 kan jo også ruste i skærmkanterne, og her kan man køre i adskillige år uden at gøre noget (hvis man eller kan holde ud at se på det kosmetiske). Rent synsmæssigt bliver det vel først et problem, hvis der opstår (risiko for) skarpe kanter, der kan skade bløde trafikanter.

Hvis der findes en måde at reparere eller forebygge problemet, så rusten aldrig opstår eller kommer igen, er det selvfølgelig noget andet, men er der det? Ellers er det vel bare lidt mere plade, der skal i, og så den samme, store udgift til maler.

Mvh/NC
Nu ser jeg karossen for en særdeles vital del af bilen !
Den står for hoveddelen af den passive sikkerhed, og at hjulophængene kan fungere optimalt.
Hvis man venter for længe med en udbedring, så kan der trænge vand ind og løbe ned i paneler, og indvendige forstærkninger. Hvilket gør karossen svagere, og reparationen meget dyrere.
Der skal bare lidt mere plade i siger du :lol:
Du er åbenbart ikke klar over hvad det koster i timer for lidt mere plade :!:
Desværre kender jeg ikke til en metode der forebygger rust permanent.
Da jeg har fået min første reklamation efter 30 år på en rust reparation 8)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 276
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Skærmkanter

30. okt 2020, 18:45

Hej Morten

Jeg er faktisk helt enig i dine betragtninger, jeg syntes bare det med rust er noget svært noget.

Jeg forsøgte mig på den gamle at betale mig fra rust arbejde ved bagdørene og her er hvordan det så ud efter et par år igen, det er lidt svært at se men nede ved gummilister er det meget rusten og man kan faktisk nærmest ikke se det blev lavet den gang.
IMG_20160309_071721.jpg
IMG_20160309_071701.jpg
Og ja det så super godt ud da jeg fik den tilbage men glæden var noget kort.

Så jeg er nok desværre skeptisk over at bare fordi man betaler sig fra det så er problemet løst.... Måske jeg bare var uheldig 🤔😳
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skærmkanter

1. nov 2020, 07:17

Hej Esben.
Det er lavet på det forkerte grundlag, de er gået ud fra at rusten stammer fra udvendige skader i lakken.
Desværre så stammer rusten fra samlingerne i skærmkanten.
Inkedskærm_LI.jpg
Så istedet for lidt slibning, og spartling.
Så skal der skæres, og ny plade svejses i bilen, lige pludseligt så stiger tidsforbruget markant.
Min og 9-3 lider af samme sygdom.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 276
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Skærmkanter

1. nov 2020, 13:22

Det var sikkert lavet forkert men jeg mener nu der blev skåret et godt stykke metal af nede i bukket og nyt svejset på men det hjælper selvfølgelig ikke hvis ikke det hele er væk.
Det var desværre ikke til at se for mig om det var lavet ordentligt, men det er nok lidt den oplevelse der holder mig fra bare at gå ud og betale for at få lavet rust igen.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002

Tilbage til "Modern Forum"